گروه فناوران آیریکگروه فناوران آیریکگروه فناوران آیریک
خانه » بهترین مرکز تلفن سانترال تحت شبکه ☎ (VoIP)

اگر بدانید تلفن سانترال تحت شبکه (ویپ) ☎ چیست و چه امکاناتی را برایتان به ارمغان می آورد هرگز به سراغ سانترال های آنالوگ نخواهید رفت.

VoIP (ویپ) جایگزین قدرتمند سیستم های تلفن سانترال پاناسونیک

ویپ چیست؟

ویپ (VoIP) یکی از فناوری‌هایی است که در سالیان اخیر، توانسته ارتباطات تلفنی را در کسب‌ و کارهای مختلف، دچار تحول کند. همین یک جمله کافیست تا توجه و کنجکاوی افراد زیادی به این تکنولوژی، جذب شود. با این وجود، تعریف و ماهیت ویپ هم‌چنان برای بسیاری از افراد، مجهول و ناشناخته باقی مانده است.
ارتباطات تلفن درست و اصولی، یکی از ارکان موفقیت هر کسب و کاری محسوب می‌شود. امروزه پروتکل انتقال صدا در بستر اینترنت (VoIP) در حال تبدیل شدن به یک قانون طلایی در ارتباطات مدرن است. به زبانی ساده، این فناوری اثبات شده، به کاربران امکان می‌دهد تا با وصل شدن به اینترنت، اقدام به برقراری تماس‌های تلفنی نمایند.

مطلب فوق قسمتی از محتوی وب سایت ایده آل گستر به آدرس https://blog.idehal.org/what-is-voip بود که میتواند مخاطبان بسیاری را به گمراهی بکشاند. در ادامه مطلب همراه ما باشید…

تلفن سانترال تحت شبکه

بزرگترین باور اشتباه رایج درباره VoIP که در اکثر سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی به چشم می خورد این است که سیستم VoIP به اینترنت وابسته هست و در صورت قطع شدن یا مختل شدن اینترنت سیستم تلفنی از کار می افتند.
این دیدگاه اشتباه از دو رویکرد متفاوت سرچشمه می گیرد. اول اینکه عدم شناخت کافی و نگاه سطحی به ترجمه (VoIP: Voice Over Internet Protocol) که پروتکل اینترنت را بجای اینترنت ترجمه میکند و عبارت “انتقال صدا بر بستر اینترنت” را بجای “انتقال صدا مبتنی بر پروتکل اینترنت” تداعی میکنند. دوم اینکه برخی از فروشنگان کالا و خدمات تلفن های سانترال پاناسونیک به قصد فروش کالا و خدمات خود سعی در منصرف کردن صاحب کسب و کار از بهره مندی از سیستم تلفن سانترال تحت شبکه می نمایند و یک دغدغه و نگرانی بزرگ را در دل مخاطب ایجاد میکنند. آنها ادعا می کنند اگر اینترنت قطع یا مختل گردد تلفن سانترال ویپ قادر به برقراری تماس نیست و تماس های سازمانی از دست می روند.

در این خصوص به همین بسنده می کنم که بگویم حداقل های یک سیستم تلفنی ویپ، حداکثرهای سیستم تلفنی سانترال آنالوگ (پاناسونیک) را دارد. در واقع تلفن ویپ برای برقراری تماس های شهری با پرسنل درون سازمانی اصلا به اینترنت نیازی ندارد بلکه سیستم تلفن یکپارچه سازمانی در سازمانهایی که پراکندگی جغرافیایی دارند و از اینترنت برای برقراری ارتباط بین مراکز خود استفاده می کنند مستلزم وجود اینترنت هستند.

چه کسانی از ویپ بیزارند؟

ویپ این امکان را می دهد که بدون صرف هزینه های زیاد تمامی تماسهای سازمانتان را مدیریت و کنترل کنید. تجربه نشان داده که کارکنان سازمانها از بیم کنترل مکالمات و مدیریت تماس هایشان نسبت به استقرار تلفن های تحت شبکه موضع گیری می کنند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه ساختار گوشی تلفن های تحت شبکه (IP Phone) با گوشی های آنالوگ متفاوت است کسانی که در برابر تغییرات و نو آوری ها مقاومت نشان می دهند از پیوستن به سیستم تلفنی ویپ پرهیز می کنند.

بخشی از امکاناتی که ویپ در اختیار شما قرار میدهد

این امکانات به دوبخش تقسیم می شوند

۱- بدون نیاز به اینترنت

۲- مبتنی بر اینترنت

در بخش اول می توان به امکانات زیر اشاره کرد:

پاسخگویی خودکار به تماس‌ها

هدایت تماس (Call forwarding)

نگه داشتن و انتقال تماس (Call hold and transfer)

ضبط مکالمات (Call recording)

پست صوتی (voicemail)

ترکیب شدن VoIP با سایر ابزارها

کنفرانس صوتی

کنفرانس تصویری

ویژگی موزیک انتظار

و در بخشی که نیاز به اینترنت هست می توان به موارد زیر اشاره کرد

برقراری تماس داخلی بین شعب سازمان

برقراری تماس داخلی از طریق اپلیکیشن موبایل از بیرون سازمان

برقراری تماس از تلفن های سازمان از راه دور (بعنوان مثال شما در ترکیه هستید و از تلفن دفتر تهران با تلفن همراه یکی از مخاطبانتان تماس می گیرید و مکالمه تان را انجام می دهید: در این حالت تماس شما از جایی که هستید تا دفتر کارتان با اینترنت و از دفتر کارتان تا مخاطب از طریق شبکه مخابراتی کشور صورت می گیرد.

انواع سانترال ویپ

      • سانترال ویپ نرم افزاری

      • سانترال ویپ سخت افزاری (UCM)

    سانترال های ویپ نرم افزاری متعددی در جهان وجود دارد که یکی از بهترین آنها نرم افزار Asterisk (استریسک) می باشد که بروی این بستر متن باز محبوب رابط کاربری های متعددی مثل Issabel (ایزابل) و FreePBX توسط برنامه نویسان توسعه دهنده ایجاد و منتشر شده است.

    برای بهره مندی از این قبیل سانترال ها به یک کامپیوتر معمولی ۶۴ بیتی با حداقل ۴GB رم و ۸ گیگ فضای ذخیره سازی یا یک ماشین مجازی با چنین مشخصاتی نیاز هست. در مرحله بعد باید خطوط تلفن شهری از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال تبدیل شوند و از طریق شبکه با سانترال ویپ در ارتباط باشند.

    درصورتی که تلفن شهری ما زوج سیم مسی مخابراتی باشد به راحتی میتوان با استفاده از گیت وی های FXO (Foreign Exchange Station) با تعداد پورت های مورد نیاز خطوط تلفن شهری را در اختیار سرور ویپ قرار داد و در صورتی که پایه و اساس خطوط تلفن شهری دیجیتال باشند بدون واسطه می توان از این خطوط در سانترال ویپ استفاده کرد.

    تلفن های اینترنتی و تلفن های سیپ (SIP Phone) که بروی مودم به مشترکین ارائه می گردند اصالتا دیجیتال بوده و بهترین گزینه برای بهره مندی از آنها داشتن یک مرکز تلفن IP یا همان ویپ می باشد. جالب توجه اینکه اگر خطوط شهری به صورت دیجیتال ارائه شوند و مشترک بخواهد از سانترال پاناسونیک مرسوم در شرکتها استفاده کند باید هزینه یک دستگاه FXS را بپردازد که خطوط دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کند و خروجی آنرا به سرور ویپ انتقال دهد.

    UCM که مخفف (Unified Communications Manager) می باشد همان سانترال های ویپ سخت افزاری است که به ما این امکان را میدهند که مجموعه ای از این امکانات (FXO , FXS , Sip trunk , IP-PBX) را یکجا با هم در اختیار داشته باشیم. از سخت افزارهای مرسوم در این زمینه می توان به مرکز تلفن ویپ گرنداستریم مثل سری UCM6200 و یا سیسکو اشاره کرد.

    سانترال ویپ
    سانترال ویپ

    مزایای سانترال ویپ

    یکی از برترین ویژگی های سانترال ویپ نسبت به سانترال های پاناسونیک قابلیت توسعه پذیری آن می باشد.

    هر چه سازمان بزرگتر شود هزینه توسعه سیستم تلفنی در سازمانی که از زیرساخت ویپ (VoIP) بهره مند است به نسبت سازمانی که از تلفن سانترال پاناسونیک استفاده می کند کاهش می باید.

    همچنین سانترال های ویپ نرم افزاری به نسبت به سانترال های ویپ سخت افزاری از توسعه پذیری بیشتری برخوردار هستند.

    ویپ استفاده از خطوط ۴ رقمی، ۵ رقمی، تلفن های اینترنتی و همچنین تلفن های سیپ مخابراتی (SIP- Phone) را آسانتر و ارزانتر در اختیارمان قرار می دهد.

    هزینه راه اندازی ویپ (VoIP)

    کسب و کارهای کوچک و متوسط معمولاً به دنبال راه حل‌هایی برای کاهش هزینه‌های خود هستند. یکی از راه‌هایی که می‌توانند در آن به کاهش هزینه‌ها کمک کنند، استفاده از سیستم تلفنی ویپ است.

    بعد از آشنایی با ویپ سوالی که برای شما پیش می آید این است که هزینه راه انداری ویپ چقدر است؟

    پاسخ به این سوال به شرایط متعددی بستگی دارد. مثلا اینکه خطوط تلفنی شما از چه نوعی می باشد

      • خط شهری معمولی روی زوج سیم مسی
      • خط شهری معمولی روی فیبر نوری (SIP Phone)
      • خط شهری اینترنتی با سرور ابری
      • خط شهری اینترنتی با سرور محلی
      • سیپ ترانک مخابراتی (خطوط ۴ یا ۵ رقمی و یا سرویس تلسی TEL-30)

    و یا این سوال که آیا شما در شبکه سازمان خود سرور مجازی در اختیار دارید یا خیر؟! که اگر داشته باشید برای تمامی انواع خطوط بجز خطوط شهری معمولی که بروی زوج سیم مسی هستند هیچ نیازی به تامین سخت افزار نخواهید داشت. اگر هم خط شهری معمولی استفاده می کنید برای تبدیل آنها به قالب دیجیتال میتوان از FXO اینترنال یا اکسترنال استفاده کرد که قیمت آن تقریبا به ازای هر خط حدود ۲ میلیون تومان کمی بیشتر کمی کمتر می باشد.

    اگر در سازمان خود سرور و یا کامپیوتری ندارید که به اینکار اختصاص دهید می توانید از سخت افزارهای ویپ استفاده کنید. این سخت افزارها معمولا تمامی انواع خطوط تلفنی را تحت پوشش خود دارند و امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهند. بعنوان مثال مرکز گرنداستریم مدل UCM6204 دستگاهی است که ۴ خط شهری معمولی و ۵۰ خط از انواع دیگر خطوط که در بالا ذکر گردید را پوشش دهد و ۵۰۰ داخلی روی آن تعریف می شود. قیمت این مرکز تلفن ویپ امروز که قیمت دلار تقریبا ۵۱,۰۰۰ تومان هست حدود ۲۵ میلیون تومان می باشد.

    همچنین قیمت هر گوشی تلفن رومیزی ویپ حدود ۲ میلیون تومان برآورد می شود.

    هزینه نصب و راه اندازی (اجرت نصب) هم بنا به تعرفه نظام صنفی رایانه ای کشور بطور شفاف و به تفکیک خواسته های کارفرمایان تنظیم گردیده. برای مشاهده تعرفه خدمات ویپ در سال ۱۴۰۲ میتوانید روی لینک زیر کلیک بفرمایید.

    تعرفه خدمات ویپ

    با توجه به اینکه سیستم ویپ برای بسیاری از کسب و کارها به یک راه حل اقتصادی تبدیل شده است، می‌توانید با استفاده از این سیستم، هزینه‌های خود را کاهش دهید و به بهبود کیفیت خدمات خود بپردازید.

    از لینک زیر میتواند تعرفه مصوب خدمات ویپ را دریافت کنید.

    اگر نیاز به توضیحات بیشتر دارید همکاران ما در شرکت فناوران آیریک مشتاقانه به شما مشاوره خواهند داد.

    ۰۲۱-۸۸۸۴۱۷۱۳

    ۰۹۱۲۱۴۴۹۳۹۱

    آیا با قطع شدن اینترنت سیستم تلفنی VoIP از کار می‌افتد؟۱۴۰۲/۴/۲۲ ۱۰:۰۶:۲۶
    • خط شهری معمولی روی زوج سیم مسی : خیر
    • خط شهری معمولی روی فیبر نوری (SIP Phone) : خیر
    • خط شهری اینترنتی با سرور ابری : بله
    • خط شهری اینترنتی با سرور محلی : بله
    • سیپ ترانک مخابراتی (خطوط ۴ یا ۵ رقمی و یا سرویس تلسی TEL-30) : خیر
    توسط منتشر شده در : فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۲

    مطالب مشابه

    Go to Top